Brev til miljøvernministeren 18.02.2011

Så har det skjedd igjen, olje i flott natur sprer død og fortvilelse. Hva lærte de fra forrige store oljeutslipp i Oslofjorden? Brev med bekymrede spørsmål er sendt miljøvernminister Solheim i dag. Kommer det noe svar, blir det lagt ut her på bloggen.

«Til miljøvernminister Solheim

Jeg ser av miljøverndepartementets nettside at du er bekymret og skal på befaring til havaristen ved Hvaler. Jeg forstår forresten ikke helt hvorfor dette besøket midt opp i alt arbeidet de har å gjøre på ulykkesstedet. Det må finnes enklere måter å skaffe seg informasjon på. Burde ikke heller kreftene settes inn på praktisk arbeid, både for ministrene og redningsmannskapet? Det er det tydelig behov for, siden det ikke ser ut til at noe er blitt gjort siden forrige forlis og oljeutslipp i Oslofjorden for to år siden?

Det var svenske båter som var først på plass ved havaristen og som hadde utstyr til å pumpe opp olje, det hørte vi på nyhetene i morges. Men, som svensken sa, vi har ikke kapasitet til å greie dette alene …

Mitt spørsmål blir da:
Vi har et oljeraffineri i Oslofjorden, Slagentangen, i tillegg til sårbar natur, som burde tilsi ekstra beredskap.
Hva om en av de mange tankbåtene som går ut og inn Oslofjorden går på grunn, med mye mer olje om bord? Er det laget en beredskapsplan? I tilfelle hvilken beredskap finnes på plass i Oslofjorden? Er det bare et unntak at det ikke finnes båter som kan suge opp olje, eller er beredskapen basert på hjelp fra Sverige?

Jeg spør igjen: Hva skjer hvis en tanker går på grunn i Oslofjorden???»
Svaret kom 12. mai 2011, fra Det kongelige miljøverndepartement, avdeling for naturforvaltning, undertegnet av avdelingsdirektør Per W. Schive (e.f.) og seniorrådgiver Geir Klaveness.

De skriver:
«Henvendelse om Godafoss-havariet

Vi viser til din henvendelse til miljøvernministeren i forbindelse med havariet og oljeutslippet fra skipet Godafoss ved Hvaler.

Vi takker for henvendelsen og synspunkter i forbindelse med havariet.

Kystverket har ansvaret for statlige oljevernaksjoner i forbindelse med grunnstøtinger, og for oppfølging av sjøsikkerhet knyttet til farleder etc. for skip. Det er derfor Kystverket som også følger opp erfaringer etter hendelser og ulykker knyttet til skipstrafikk.

Med hilsen Per W. Schive (e.f.) avdelingsingeniør og Geir Klaveness, seniorrådgiver»

Konklusjonen må bli at miljøverndepartementet som jeg går ut fra er øverste myndighet i slike saker, skyver ansvaret over på Kystverket, eller de har ingen planer, eller så vil de ikke bruke tid på å fortelle om dem. Kystverket synes de har gjort/gjør en tilfredsstillende jobb; se svar fra dem på bloggen innlegg av 4. mars 2011.
Det finnes altså ikke noen planer for bedre sikring av Oslofjorden. Hvis Godafoss-ulykken gir oss svar på hvordan beredskapen fungerer, så er det fortsatt skremmende å tenke på hvordan skadene vil bli ved en større ulykke. Og den kommer, det er beregnet at det skjer en ulykke hvert 4. år, i gjennomsnitt.

Advertisements

Stikkord: , , , , , , ,

Én kommentar to “Brev til miljøvernministeren 18.02.2011”

  1. Godafoss-havariet « Miljøfokus Says:

    […] om beredskapsplaner, – ikke minst fra politikerhold. Jeg lenker her til en blogg “Øyeboer“, som skriver et åpent brev til miljøvernministeren i dag […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: